امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://edupsychology1.cloob24.com
0

اگر تاریخ آموزش و پرورش را علم «شدن» آدمی بدانیم، معلمان در این شدن و تکامل آدمی سهم و نقش زیادی را بر عهده داشته اند.

اگر تربیت را فراهم کردن زمینه­های بالندگی، برکشیدن، متعادل کردن آدمی بدانیم و هدف از آن را فعلیت بخشیدن به استعدادهای بالقوه انسان­ها در جهت کمال و قرب الهی درنظر داشته باشیم، معلمان و مربیان در تحقق این امر نقش ارزنده و بسزایی داشته­اند.

اگر در جستجوی شناخت عوامل مؤثر در تکوین شخصیت آدمی، اعتدال وجود و شناخت جسم و روان او باشیم، این معلمان هستند که یکی از عوامل تأثیر­گذار و فراهم کننده­ی رشد اخلاقی، جسمانی، اجتماعی، عاطفی و عقلانی آدمی بوده­اند.

نقش تربیتی معلم ازدیدگاه مکاتب ونظریه های تربیتی

· اید آلیسم: در این مکتب معلم مهمترین عنصر در نظام مدرسه است.و نقش راهنما، هدایتگر وتسهیل کننده یادگیر ی را بر عهده دارد.او انتقال دهنده میراث فرهنگی است. و از نظر اخلاقی وعقلی سرمشق دانش آموزان وبرتر از آنهاست.وظیفه او گرفتن دست کودک ورساندن او به عالی ترین درجه کمال است.

· رئالیسم: این مکتب برای معلم مقام ارجمندی قائل است و او را مسئول می داند که دانش آموزان را به فعالیت شخصی وادارد و امکان بحث و انتقاد را به ایشان بدهد و کنجکاوی ایشان را برانگیزاند.

· طبیعت گرایی: در این مکتب طبیعت، بهترین معلم کودک است وسایر عناصر واسطه های تحقق پرورش طبیعی هستند.معلم فقط نقش راهنمای کودک را بر عهده دارد که کودک را به خودآموزی برمی‌انگیزاند. معلم باید ازهر نوع تلقین افکار و نظریه ها و داوریهای اخلاقی به دانش آموزان اجتناب کند.

· پراگماتیسم: معلم در این مکتب یک منبع ایجا د محیط یادگیری مناسب برای دانش آموزان است.اگر چه این مکتب به طور کلی دانش آموز محور است؛ لیکن تاکید زیادی روی نقش حساس معلم دارد و او را اسوه اخلاقی وفرهنگی می داند.

· اگزیستانسیالیزم: در این مکتب معلم به دانش آموزان کمک می کند که انتخابهای خود را انجام داده وآگاهی های خود را افزایش دهند.

دیدگاه اسلام

از نظر پروردگار عالم، کار معلم کار خداست و نقش او نیز نقش پیامبرخدا است، نقش همه­ی انبیاء و اوصیاء است. اولین سوره­ای که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شده است، به این حقیقت اشاره می کند: بسم الله الرحمن الرحیم. اقرا باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرا و ربک الاکرم.الذی علم بالقلم.علم الانسان مالم یعلم[5] "به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت.آن خدایی که انسان را ازخون بسته بیافرید.بخوان وخدای توکریمترین کریمان است.آن که نوشته را به انسان آموخت وبه انسان آموخت آنچه را که نمی دانست".

کار و نقش معلمان در جامعه کار پیامبران و نقش آنهاست. در آیات فراوان و من جمله در سوره جمعه، این طور می خوانیم: هوالذی بعث فی الامین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین[6] "

او خدایی است که از میان مردم امی پیامبری مبعوث کردتا آیاتش را بر آنها بخواند وآنها راپاکیزه گرداند وبه آنها کتاب وحکمت بیاموزد و اگر چه قبل از این درگمراهی آشکار بودند."

علاوه بر جایگاه عالی معلم، که در اسلام پاداشی برای کسی به اندازه پاداشی که برای معلم است نداریم.

قرآن می فرماید: من احیاها فکانما احیاالناس جمیعاً[7] "کسی که یک نفر را زنده گرداند، پس مثل این است که همه مردم را زنده کرده باشد."

قرآن می فرماید: اگر بتوانی بچه ای را از نظر روح زنده کنی، اگر بتوانی کسی را به راه مستقیم هدایت کنی و خلاصه اگر بتوانی یک آدم بسازی، تنها ثوابش این نیست که یک نفر را زنده کرده باشی، بلکه مثل این است که دنیا را زنده کرده باشی.

ویژگی های معلم در قرن 21

الف) اطلاعات:

1. آشنایی با فناوری آموزشی: برای کسب موفقیت در قرن بیست و یکم، معلمان باید دانش آموزانی تربیت کنند که یادگیرندگان مادام العمر باشند و این مسیر نمی گردد مگر این که فرایند یادگیری مبتنی بر انتقال صرف دانش تغییر پذیرد. بنابراین معلمان باید با استفاده از کامپیوتر و اینترنت و کاربرد آنها در تدریس واقف باشند و دانش آموزان را نیز به این امر ترغیب کنند.

فناوری اطلاعات به ما می گوید آن چه که تا دیروز درست بوده امروز ممکن است نادرست و حتی گمراه کننده باشد، بنابراین معلمان با استفاده از این تکنیک باید معلمانی محقق و پژوهشگر باشند و دانش آموزان پرسش گر امروز و پژوهشگر فردا تربیت کنند.

2. آشنا یی با استاندارهای جهانی کیفیت کار

3. بالا بردن اطلاعات عمومی: معلم قرن بیست و یکم باید در همه ی زمینه ها اطلاعات خود را بالا ببرد نه فقط در زمینه ی رشته ی تدریس خود چرا که بسیاری از علوم به هم وابسته اند. اصطلاحات رایج روز را بشناسد، امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جامعه خود را بداند و در نهایت به علم روان شناسی آگاه باشد چرا که یک معلم بیش از معلم بودن خود باید یک روان شناس آگاه و خبره باشد.

4- تدریس نوین: استفاده از روش تدریس فعال و همگام با روز، روش هایی که تدریس معلم را ویژگی خاص می بخشد عبارتنند از: روش همیاری، روش تدریس فعال، روش بارش مغزی، روش ایفای نقش، روش نمایشی، روش بحث گروهی، روش حل مسئله، روش استقرایی، روش اکتشافی.

5- شرکت در دوره های ضمن خدمت: معلم همیشه خود باید در حال فراگیری علم باشد و اطلاعات جدید و نو را بگیرد، در طول کار خود همیشه یکسان تدریس نکند و نکات را از جهات مختلف و زوایای متعدد بیان کند. لازمه ی این کار، شرکت در دوره های ضمن خدمت آموزش معلمان است.

6- آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی: از آنجائی که معلم در طول تدریس خود نیاز به ارتباط متقابل دارد، بنابراین باید مخاطبان خود را شناسایی کند. بداند در چه شرایطی زندگی می کنند، تا حدی از خانواده آنها مطلع باشد. در این صورت می تواند پیام های یاددهی خود را شفاف منتقل سازد.

7- داشتن طرح درس: معلم، باید زمان تدریس خود را حساب کند کتاب مورد تدریس را با طرح درس سالانه، بودجه بندی کند و همچنین طرح درس روزانه، داشته باشد و اطلاعاتی کافی و جامع درباره ی مراحل طرح درس نویسی داشته باشد، ارزشیابی تشخیصی،تکمیلی، پایانی را بداند و در مراحل تدریس خود به کار بندد. هدف های جزئی و کلی و هدف های رفتاری را شناسایی کند. حیطه های آموزشی (دانش، درک و فهم، کاربرد،ترکیب قضاوت) را بداند و در طرح ریزی سؤالات و ارزشیابی های مستمر خود که در طرح سالانه خود در نظر گرفته است اعمال نماید.

ب) ابتکار

1- خلاقیت: معلم قرن بیست و یکم در این رابطه،خود خلاق است، دست به شیوه های جدید می زند و دانش آموزان را نیز خلاق بار می آورد هر اندازه دانش آموز از نظر اطلاعات، غنی تر باشد. انگیزه ی خلاقیت که در نهاد او بالقوه وجود دارد به فعلیت می رسد و این صورت نمی پذیرد مگر این که معلم و راهنما خودش، آراسته به صفت خلاقیت باشد.

2- ایجاد دنیای پرسش در کلاس: معلم مبتکر، کسی است که همیشه سؤالی برای مطرح کردن در کلاس داشته باشد و حس انگیزه ی کنجکاوی دانش آموزان را تحریک کند. آنان را به فعالیت و جنبش وا دارد. (در کلاس مرده و خسته کننده، مرتباً دیدگان دانش آموزان فقط به عقربه های ساعت می باشد)، و عشق یادگیری فنون جدید را در آنها زنده کند.

3- ایجاد دنیای تخیل در کلاس: معلم مبتکر به تخیل دانش آموزان احترام می گذارد. یک انشای نو یا یک نقاشی غیر عادی را به مسخره نمی گیرد، از جنبه ی خلاقانه و مبتکرانه به آن می نگرد زیرا تخیل است که خلاقیت و ابتکار را به دنبال دارد.

4- واهمه نداشتن از شکست: معلم مبتکر در به کارگیری مسائل از هیچ گونه شکستی نمی هراسد بلکه قوی و استوار می ایستد، طرح های خلاق خود را آزمایش می کند و جواب و نتیجه را می گیرد و به همه منعکس می کند.

5- خطرپذیری: معلم مبتکر در راه خود هر گونه خطری را می پذیرد اعم از خطرات مالی یا غیر مالی، زیرا به هدفش امیدوار و معتقد است.

6- قدرت تغییر پیش فرض ها: معلم مبتکر پیش فرض های جدید ارائه می دهد و به یک مسئله از زوایای مختلف می نگرد، پیش فرض های قدیمی برای او جالب نیستند، می اندیشد در ذهن خود ((چرا)) پروری ذهنی ایجاد می کند و پیش فرض ها را تغییر می دهد، تجربه می کند، می آزماید تا بالاخره روشی جدید و طرحی نو در اندازد.

7- تشخیص پیش نیازهای دانش آموزان: یکی از زمینه های فعالیت های معلم این است که از کجا شروع کند و پیش نیاز فراگیران او چیست؟ بهترین نقطه ی شروع را به کار می بندد، گاهی با طرح سؤالی نوین یا آوردن وسیله یا ماکتی سؤال برانگیز و...

8- درمان ناتوانایی های یادگیری: معلم مبتکر دانش آموزان ناتوان را شناسایی می کند و به درمان آنها می پردازد. معلمی که با دانش آموزان یک دست خلاق و توانا کار کند، ابتکار خاصی شاید نتواند در کار خود به کار بندد، اما معلم مبتکر کسی است که با به کار بردن روش های جدید آموزشی به دانش آموزان ناتوان کمک کند.

9- شناخت تفاوت های فردی: معلم مبتکر به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. می داند به هر کدام چه مسئوولیتی بدهد و در چه زمینه ای آنها را خلاق بار آورد و استعدادهای نهان آنان را در چه رشته ی تحصیلی بارور سازد.

ج) مهارت و سرعت

1- مهارت های فردی: شامل قدرت طرح ریزی مدل ذهنی، به کارگیری اصول منطقی در تدریس، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و قدرت تصمیم گیری.

2- مهارت های ارتباطی: مهارت های ارتباطی معلم شامل ویژگی های: کنترل احساسات، فن بیان، به کار بردن شعر و امثله در تدریس و گزارش دهی صحیح می باشد.

3- مهارت در تدریس: بیشترین تأثیر در اثر بخشی کار معلمان، مهارت در تدریس و اطلاع از دانش تدریس است و ارتباطی خاص بین دوره کارآموزی و عملکرد معلمان وجود دارد، معلم قرن بیست و یکم باید با فنون جدید تدریس آشنا باشد و آنها را در تدریس خود به کار گیرد.

4- استفاده از وسایل کمک آموزشی (تکنولوژی آموزشی): یکی از مقوله هایی که به مهارت و سرعت تدریس معلم کمک می کند به کار بردن وسایل کمک آموزشی در امر تدریس می باشد به ویژه در دوره ابتدایی.

5- مهارت تفکر انتزاعی: معلمانی که تفکر انتزاعی بالایی دارند می توانند با دیدهای متفاوت به یک مسأله یا مشکل بنگرند(از دید خودشان، دانش آموزان، مشاوران، مدیران، اولیاء و...) بنابراین می توانند راه حل های متفاوتی ارائه دهند و درباره ی مزایا و معایب هر برنامه، فکر و بهترین راه را انتخاب کنند و اگر نتایج پیش بینی شده، تحقق نیابد مشتاقند که برنامه را تغییر دهند. در هنگام برنامه ریزی مشکلات اضافی را می توانند حدس بزنند و قبل از این که مشکل روی دهد به طور منظم و اصولی پیشگیری هایی را تدارک ببینند، مهارت تفکر انتزاعی باعث می شود معلمان در امر یاددهی موفق تر باشند.

6- مهارت تجزیه و تحلیل مسائل: این معلمان سطح تفکر انتزاعی فوق العاده بالایی دارند. در حوزه ی کلامی از هوش زیادی بهره مندند، سرشار از اندیشه های عالی هستند. درباره ی موضوعات گوناگون به روشنی بحث می کنند، می دانند انجام چه کارهایی لازم است و چه کارهایی ضرورت و اهمیت ندارد.

د) ویژگی های اخلاقی

1- مراعات آداب و رسوم اجتماعی: بسیاری از سعادت های اجتماعی مرهون ادب و مراعات آداب و رسوم اجتماعی است و به بهانه ی پیشرفت علم و تحولات و جهانی شدن نباید معلم که الگوی اخلاق برای دانش آموزان خود است آداب و رسوم اجتماعی خود را کنار گذارد، حصارها را بشکند و حریم عفت و پاکدامنی جامعه را کنار نهد.

2- نشاط و شادابی: معلم باید به هنگام ورود به کلاس، مشکلات زندگی خود را که ناشی از تغییر و تحولات جامعه اش می باشد نظیر تورم، گرانی، بیماری ها و... همه را کنار گذارده و با روحیه ی شاداب و پرنشاط پا به دنیای کلاس نهد.

اگر بی نشاطی، کسلی، افسردگی بر او غلبه کند موجب انتقال آن به دانش آموزان نیز می شود و به قول نیچه: ((هیچ کاری که در آن روحیه ی شاد نقش نداشته باشد پیش نمی رود)).

3- آراستگی ظاهر: هر چند در قرن بیست و یکم سرعت، اهمیت ویژه ای می یابد و زمان و فرصت به حداقل می رسد اما معلم باید فرصت رسیدن به ظاهر را به خود بدهد و با ظاهری آراسته وارد کلاس شود.

رسول اکرم (ص) قبل از خروج از منزل، مقابل آئینه می رفته و ظاهر خود را مرتب می کرده است و در جواب این سؤال که چرا تا این اندازه به این موضوع اهمیت می دهند می فرمودند: نمی خواهم باعث غیبت مردم شوم. معلم باید از رسول اکرم (ص) که الگو و اسوه ی اخلاق است درس بیاموزید.

4- سعه ی صدر: اگر معلم در عصر تحولات و تغییرات، رفتار هایی خاص از دانش آموزان خود دید باید با سعه ی صدر با آن برخورد کند، دریا دل باشد و توانایی پشت سر گذاشتن هیجان های ناشی از پیشرفت در دانش آموزان خود را داشته باشد زیرا با سعه ی صدر، بسیاری از مشکلات حل می شود ((رب اشرح لی صدری... و یسرلی امری[12] با سعه ی صدر می توان استعداد درونی فراگیران را شناخت و آنها را شکوفا کرد.

5- اخلاص: بارزترین ویژگی معلم در عصر شکوفایی علم، اخلاص است. مدرسه، درس، کلاس، رفتار، گفتار همه باید بوی اخلاص بدهد. اگر به دنبال آموزش های جدید و تکنیک های جهانی است نباید به خاطر ریا و رخ کشیدن خود و خودنمایی باشد، بلکه باید اخلاص در کار داشته باشد و تنها خود را نبیند بکله هدفش پیشرفت جامعه و تعالی آن باشد و اگر اکسیر اخلاص در کار معلم نباشد هر چند در زمینه ی علمی، معلمی موفق باشد اما ارزش معنوی نخواهد داشت.

6- شخصیت دان به دیگران: معلم موفق در قرن بیست و یکم، کسی است که علاوه بر این که خود متشخص است برای دیگران اعم از دانش آموزان یا همکاران ارزش و شخصیت قائل است و با سخنان کنایه آمیز نباید دیگران را برنجاند، بلکه باید راهنمای بقیه در راه یابی به موفقیت ها باشد. دیگران را تحقیر و در جمع سرزنش نکند.((ویل لکل همزه لمزه)) زیرا باعث عقده و کینه در وجود شخص می شود و آتش انتقام را شعله ور می سازد.

7- تعهد در کار: اگر معلم همگام با جامعه پیشرفت کرد و بر تمامی زوایای علوم و فنون جدید دست یافت اما در کارش به خصلت تعهد آراسته نگشت، جز زیان و خسران برای جامعه اش ارمغان دیگری نخواهد آورد. تعهد کاری موجب درست استفاده کردن از اطلاعات علمی می شود، راه بکارگیری صحیح آنها را به معلم می نمایاند و گرنه علم در خدمت نسل کشی و تباهی جوامع می شود؛ همان طور که این وضعیت در غرب حاکم است.

8- تقوا: ویژگی های اولیه و مسلم برای قرن بیست و یکم، تقوا است. اگر معلم آراسته به خوی و خصلت تقوا نباشد، نسلی که تحت تعلیم و تربیت او می باشند عاری از این صفت خواهند بود و کسی که تقوا نداشته باشد تحت تأثیر فرهنگ های مخرب قرار خواهد گرفت و پدیده ی تهاجم فرهنگی را با استقبال خواهد پذیرفت و یا این که دچار غرور علمی کاذب می گردد.

9- وظیفه شناسی: معلم قرن بیست و یکم، دارای خصلت وظیفه شناسی است. از زیر بار مسوولیت به بهانه های مختلف نمی گریزد، تأخیر در کار ندارد، در کلاس درسش، اتلاف وقت نمی کند، کم کاری در برنامه اش مفهوم ندارد و حتی گاهی بیش از وظیفه نیز کار انجام می دهد و ایثار می کند. فقط به کار از جنبه ی مالی و سود مادی نمی نگرد و در حین انجام وظیفه اش چشم داشت به تعریف، تمجید یا پاداش و تشویق خاص و... ندارد.

10- رأفت و مهربانی: معلم قرن بیست و یکم، مهربان است و با این صفت کودکان و نونهالان را به خود جذب می کند، پرخاشگر و تندخو و عصبانی نیست، زمینه را برای هر گونه پرسش و سؤال فراهم می کند، اجازه می دهد به راحتی دانش آموزان با او گفتگو کرده و مشکلات درسی یا غیر درسی خود را بازگو کنند.

11- نگرش و بینش صحیح: معلم قرن بیست و یکم، نگرشی درست و مثبت از مسائل دارد.مسائل جدید و نوآوری ها را با دید مثبت می نگرد. در تجزیه و تحلیل این نوآوری ها قوی و قدرتمند است و آنها را مغتنم می شمارد و به خوبی استفاده می کند.

12- تقدم منافع جامعه نسبت به منافع خود.

تربیت معلم

انتخاب مربی و استاد باید به صورتی دقیق و ظریف انجام گیرد و افراد صلاحیت دار بر مسند تعلیم و تربیت نونهالان و جوانان تکیه زنند.

بازنگری مجموعه دروس علوم تربیتی مراکز تربیت معلم تلفیق تربیت با تعلیم

چه زمانی معلم می تواند نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کند؟

اهمیت تربیت دانش آموز توسط معلم

  • در نظام تربیتی اسلام سالم سازی مدرسه به عنوان عامل موثر در تربیت از اھمیت ویژه ای برخوردار است
  • رابطه دانش آموز با معلّم یک رابطه باطنی و معنوی است
  • دانش آموزان همه اعمال و رفتار معلمان و مدیر و حتّی سرایدار مدرسه را زیر نظر دارند
  • دانش آموز در مدرسه فرصت بازنگری افکار و اندوخته های دینی و رفتار و گذشته اش را به دست می آورد
  • دراین مرحله از زندگی دانش آموز می تواند شخصیّت خویش را بسازد و تکمیل و تثبیت نماید.
  • با نفوذترین و محبوب ترین فردی که می تواند در این مرحله حساس او را یاری کند معلّم است
  • معلّم دارای قدرت شگرفی است و می تواند زندگی یک کودک را تیره و تار یا پر از سرور سازد.
  • بررسی های علمی نیز نشان می دهد که 35درصد کودکان در هفت سال دوم زندگی دوست دارند همانند معلّم خود باشند
  • معلم و استاد نمی تواند نسبت به اخلاق و رفتار خود آزاد و بی تفاوت باشد
  • معلم تنها مسئول خودش نمی باشد بلکه مسئولیت تعدادی از انسانهای معصوم را نیز بعهده گرفته است.

چالشهای فرا روی معلمان در عصر کنونی

کاهش منزلت معلمان در جامعه و در کلاس

کاهش درآمد اقتصادی معلم

وجود کلاس­های بی­نشاط و خسته­کننده برای معلم

عدم پذیرش هنجارهای کلاسی توسط دانش­آموزان

احساس بی امنیتی معلم در کلاس درس

جدی نگرفتن کلاس درس توسط دانش آموزان

افزایش اضطراب و نگرانی معلم در کلاس درس

ناتوانی معلم در تحلیل شرایط نوشنوده

اختلاف و درگیری مفرط با دانش آموزان

عدم آمادگی و تمرکز دانش آموزان در کلاس درس

بحران هویت در دانش آموزان

تزلزل ارزش های اجتماعی

تعارض بیشتر دانش آموزان با معلم

بی انگیزگی مفرط دانش آموزان به درس و مدرسه

خستگی روانی دانش آموزان

توجه به معلم تنها به عنوان یک منبع یادگیری

عدم علاقه به بعضی از دروس

پیروی و متحد شدن با همسالان

شکاف طبقاتی، اقتصادی بین معلم با دانش آموزان

آوردن ناهنجاری های جدید فردی و خانوادگی به کلاس درس (هردو)

افزایش اطلاعات علمی، سیاسی، اجتماعی بالاتر از معلم

ناامیدی دانش آموزان نسبت به آینده

فقدان معنا در زندگی

عدم مسؤولیت پذیری

وجود تغییراتی پایان ناپذیر

افزایش اختلالات عاطفی دانش آموزان و معلمان

پذیرش آسان فرهنگ های متفاوت

معلم چگونه می تواند تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند؟

- کلاس را برای بچه ها بداند نه برای خود

- خود را همراه دانش آموزان بداند و عضو تیم آنها نه عضو تیم مقابل

- فاصله ای بین خود و آنها نبیند

- به همدلی خوب با آنها بپردازد

- خود را هر لحظه آماده یادگیری بداند

- نظر دانش آموزان برایش بسیار جالب باشد

- اصولاً بدنبال نظریه های نو بگردد

- از این که با بچه ها است احساس لذت و شادمانی کند

- از این که موضوعات را سعی می نماید از دریچه ی تفکر بچه ها ببیند خوشحال شود

- با خوشحالی بچه ها، خوشحال و با نگرانی آنها نگران شود

- تنها روی جواب خود اصرار نورزد

- فرصت تفکر و اندیشیدن را از دانش آموزان نگیرد

- برای جواب های نو ارزش قائل شود

- بچه های خلاق برایش جالب و قابل احترام باشند

- با روش تدریس خود زمینه های پرورش تفکر و خلاقیت در کلاس را فراهم نماید

- در هنگام تدریس در موضوع درس، بچه ها را در موقعیت هیجان کنترل شده قرار دهد

- در هنگام تدریس علاوه بر بعد شناختی دانش آموزان، بعد عاطفی و روانی حرکتی آنها را حتی المقدور درگیر نماید.

- در موضوع تدریس به عقاید بچه ها احترام بگذارد.

- از عقاید آنها در ادامه ی تدریس استفاده نماید.

- همه ی دانش آموزان را دوست بدارد حتی دانش آموزان ضعیف یا ناسازگار را

- روش طبقه بندی، دسته بندی اطلاعات را با دانش آموزان تمرین کند.

- اگر نظم کلاس درس بر هم می خورد دنبال تقویت کننده ی آن بگردد و آن را حذف کند.

- فرصت استراحت و تخلیه ی هیجانی را برای دانش آموزان فراهم کند.

- به تفاوت های فردی آنها توجه داشته باشد.

- با تقویت رفتارهای مثبت آنها باعث کاهش رفتارهای نامطلوب شود.

- کلاس درس را به کلاس زندگی تبدیل نماید.

- در کلاس درس از نمونه های زنده ی زندگی استفاده نماید و به تحلیل آنها بپردازد.

- زمینه هایی را ایجاد نماید تا دانش آموزان به راحتی بتوانند به بیان احساسات خود بپردازند.

- سعی نماید در تدریس موضوع درسی، همه بچه ها را درگیر نماید.

- در برابر عکس العمل های هیجانی بچه ها به تفکر بنشیند.

- محیط کلاس درس را زنده و شاداب نماید.

- زمینه ی پرورش مهارت تفکر را به خوبی در کلاس درس مهیا نماید.

- کلاس درس را یک وجود سیال و نو شنوده ببیند و هر لحظه برای ایجاد تحول جدید در کلاس درس آماده باشد.

- در برابر سؤالات غیر عادی بچه ها موضوع گیری جدی نکند.

- با بچه به روشنی و صراحت، ارتباط برقرار نماید.

- فردی قابل انعطاف و جامع و عمیق باشد.

- از انرژی همه بچه های کلاس برای حل مسائل درسی در تفهیم کلاس استفاده نماید.

- با روش تدریس موثر خود روح خودانگیزی و جستجوگری را در دانش آموزان تقویت کند.

- به جای حس رقابت، حس همکاری را در آنها پرورش دهد.

- از قبل آماده ی مشاهده ی اختلالات رفتاری و احیاناً ناسازگاری بچه ها باشد.

- با تقویت سعه ی صدر و بردباری در خود بتواند با ناسازگاری بچه ها روبرو شود و در حل آنها بکوشد.

- واحد کار جهت فعالیت های بیرونی بدهد.

- لحظات ویژه ای را برای بررسی وضعیت روحی، روانی و آموزشی دانش آموزان قرار دهد.

- تکالیفی به دانش آموزان ارائه کند تا آنها بتوانند در انجام آن از منابع جدید استفاده کنند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه